Op een stapeling van ervaringen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Belt - WaarBenJij.nu Op een stapeling van ervaringen! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Esther Belt - WaarBenJij.nu

Op een stapeling van ervaringen!

Door: Esther Belt

Blijf op de hoogte en volg Esther

15 Oktober 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallootjes,

Het is heeft even geduurd maar hierbij weer bericht uit Suriname. Het is hier nog steeds ontzettend leuk en de tijd gaat heel snel. Twee weken geleden zijn we het weekend in en om Paramaribo gebleven. Lekker uit eten geweest, uitgegaan, en een dag white beach bezocht.
Donderdag zijn mijn ouders en zusje naar Suriname gekomen en heb ik ze opgehaald van het vliegveld. Erg leuk om ze weer te zien en hun mijn verblijf hier te laten zien. Vrijdag zijn we samen met de ouders van Renske en alle meiden op dolfijnen, plantage en kaaimannentrip geweest. We gingen per boot over de surinamerrivier naar het plaatsje nieuw Amsterdam en hebben daar een openlucht museum bekeken, en dus een stukje geschiedenis van Suriname! Daarna hebben we heel stuk gevaren en echte dolfijnen gezien, en wow wat zijn dolfijnen mooie beesten! We konden nog wel uren naar de dolfijnen kijken maar gingen door naar de commewijne plantages. Vervolgens zijn we ergens aangemeerd en hebben daar gegeten. Toen het donker was zijn we per bootje het moeras in gegaan om kaaimannen te vangen. Wederom indrukwekkende beesten! Na al deze indrukken hadden we een kort nachtje om bij te komen want zaterdag stond de volgende trip op het programma. Zaterdag zijn we met een groep van 20 mensen naar nickerie en bigi pan geweest. Het was ruim vier uur rijden maar onderweg werd veel uitgelegd en gestopt waardoor de tijd erg snel ging. Uiteindelijk aangekomen bij de opstap plek om per boot naar onze slaapplaats te varen, een huisje op het water in het natuurgebied bigi pan! Onderweg veel dieren, vooral vogels voorbij zien komen en genoten van de prachtige natuur. Aan gekomen bij het huis werden alle hangmatten geïnstalleerd en kregen we een heerlijke maaltijd voorgeschoteld. Na het eten gingen we met de boten het moeras in om kaaimannen te vangen. Dit ging wel even anders als de dag ervoor, de gids stapte het water in en pakte het grote beest gewoon met blote handen! De verdere avond gezellig met ze alle doorgebracht. Ik zag best een beetje op tegen het slapen in de hangmat omdat het me de vorige keer niet zo goed was bevallen. Hier ben ik helemaal op terug gekomen want ik heb die nacht heerlijk geslapen. Een ding is zeker er gaat een hangmat mee naar Nederland!
De volgende dag na het ontbijt zijn we met de boten het natuurgebied ingevaren om vogels te spotten en als afsluiter een modderbad te nemen, lees gewoon uit het bootje stappen in de rivier zwemmen en de modder van de bodem op je lijf smeren. Daarbij kon een moddergevecht natuurlijk niet ontbreken! Daarna was het tijd om alle spullen te pakken en na de lunch zijn we terug gevaren en gereden naar Paramaribo. Het was echt een heel leuk weekend en om deze ervaring met mijn ouders en zusje te kunnen delen!
Maandag moest er gewoon weer stage gelopen worden en kwamen mijn ouders en zusje aan het einde van mijn dienst naar het ziekenhuis om het te bekijken en zijn we ’s avonds uit eten geweest, lekker roti gegeten! Doordat mijn stagedagen gewoon door gaan zijn me ouders en zusje nu een paar dagen zelf tripjes gaan doen. Vrijdag gaan we weer met ze vieren op trip en daarna zit hun verblijf er alweer op.

Zoals ik al opnoemde gaat het werk ook gewoon door en ben ik ondertussen op de kraamafdeling begonnen. Het was een hele omschakeling van volwassen patiënten naar moeders met baby’s verzorgen. Er worden veel baby’s geboren in het ziekenhuis waarvan een grootdeel via een keizersnee gaat en een deel van de kindjes komen op de couveuse afdeling terecht in verband met extra observaties. Ook op deze afdeling was het een shock hoe ze hier te werk gaan. Er is weinig aandacht voor moeder en kind en ze zijn best hardhandig met de patiënten. De moeders zijn erg jong en soms is het dan al een tweede of derde kind. ’s Ochtends worden de baby’s gewassen en aangekleed en geven de moeders borstvoeding. Sommige baby’s worden extra gevoed omdat de borstvoeding nog op gang moet komen en dit dan niet voldoende is voor de baby. Verder worden de vitale functies gemeten bij moeder en kind en is het de hele dag een af en aanloop van moeders en pageboren baby’s. Het specialisme is nieuw en leerzaam voor mij maar vind het wel erg leuk om nu baby’s te verzorgen.

Vorige week zijn we ook op een nieuw project begonnen van het vrijwilligerswerk. We zijn naar een gehandicaptenhuis geweest en hebben daar geholpen waar we konden. Hier gaat de zorg ook weer heel anders als in Nederland. Het huis was best groot en er zijn 35 kinderen die meervoudige gehandicapt zijn. Er is een verpleegkundige aanwezig, de hoofdzuster en naast haar meerdere verzorgers. We hebben het ochtendritueel meegemaakt waar gezongen werd, hierbij waren de kinderen heel enthousiast. Daarna zijn we met een aantal kinderen gaan zwemmen in het zwembad bij het huis. De kinderen worden hier bij kop en kont gepakt en zo gewassen en aangekleed. Er komt geen patiëntvriendelijke lift aan te pas. Maar zoals ze het deden ging het goed en de kinderen zien er gelukkig uit. De kinderen waren eerst erg spastisch maar door het water ontspande ze zich. Het zwemmen met de kinderen was ontzettend leuk om te doen.

Al met al is mijn verblijf een op een stapeling van ervaringen en ik leer en geniet er erg van!
Liefs Esther

• 15 Oktober 2014 - 08:18

Truus:

Hallo familie Belt,
    Wat leuk om jullie met z'n allen in Suriname te zien.
    Het is hier echt herftvakantie, stil op de weg en nat buiten.
    Wat een ervaringen op zo'n kraamafdeling en ook het zwemmen met de gehandicapte kinderen. Dat is toch mooi om mee te mogen maken.
    Mooie foto's van de excursies, heel indrukwekkend.
    Nou ik geniet in ieder geval van je verhalen en foto's.
    Geniet van de omgeving, het mooie weer en van elkaar.
    Groet Truus